Felsökning / Vanliga fel på marinturbo Volvo Penta
Marina turboaggregat utsätts oftast för hård miljö med salt osv som tar sig in via avgassidan, detta gör att turbinhuset rostar upp och man tappar kraft framförallt i början då turbinaxelns distans ifrån turbinhus väggarna blir för stor.
Därför är det viktigt att ni dubbelkollar turbon innan båtsäsongen närmar sig,för att undvika båtsäsongens start med en motor utan ork.
Nästintill alla marina turboaggregat som vi renoverar själva bygger vi med fabriksnya turbinhus för att dels slippa rost, sprickor eller yta som redan börjar rosta.
Varför ska man välja en turbo ifrån Turboshop Sweden AB ?
– Utbildad personal med lång erfarenhet
– Oerhört prisvärt
– Stort utbud med korta leveranstider både fabriksnytt, bytesturbo, renovering & uppgradering.
Stort lager på marina aggregat:
Vi på Turboshop Sweden AB är stora på marina aggregat och vi lagerhåller det mesta för normalt sett leverans dagen efter om beställning kommer in i vår webshop innan 14:00.
Uppgradering:
Vi är stora på uppgraderingsturbos till Volvo Penta och här finner ni våran helt egna uppgraderings serie : https://www.turboshop.se/batmarinturbo/volvo-penta-billet-uppgraderingar
Vi har mängder utav olika kompressorhjul samt turbinhus och kan även bygga fler varianter efter önskemål.
Normala symptom med en trasig turbo på Marinmotor :
– Oljeläckage
– Trög respons
– Dåligt med kraft
– Högre bränsle förbrukning
– Högre olje förbrukning
Tips för felsökning :
- Ta loss avgasklämman mellan turbons turbinhus samt avgasknät,då kommer ni åt och kan se samt känna på turbons turbinaxel.
I många fall är det såpass mycket rost så att den ej går runt.
- Toleransen mellan turbinaxelns "vingar" samt turbinhuset får ej överstiga 0,7-0,9MM då kan turbon ej bygga tryck korrekt.